Wednesday, July 6, 2011

bersih sungguhkah diri kita?

hari ini, aku keluarkan kalian dari senarai 'manusia hebat' ku.
aku malu. sungguh.
aku malu kerna aku pernah mengagungkan kalian.

hari ini, aku BERSIH kan senarai 'manusia hebat' ku dari manusia-manusia seperti kalian.
aku rasa macam dungu. sungguh.

aku rasa kalian benar-benar manusia tak tahu malu.
kalian orang-orang sastera, iya. memang tak dapat dinafikan bagusnya karya kalian.
kalian mahu kerajaan beri pangkat SASTERAWAN pada orang-orang seperti kalian.
kerajaan berikan. malah, karya kalian dimasukkan dalam sukatan mata pelajaran di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.

tapi pada kerajaan itulah kalian memberontak!
aku tak mengerti akal apa yang ada pada orang terdidik seperti kalian.
pada kerajaan kalian minta gelaran SASTERAWAN, tapi kerajaan ini jugalah yang kalian tentang!

aku nak tanya kalianlah, cuba minta diiktiraf begitu dari orang-orang yang kalian sanjung tu. apa nama mereka ya???
ada mereka kisah kalian itu orang sastera???
aku rasa ini jawapan yang bakal kau terima, "sastera? apa sastera?? sastera itu sastera, politik itu politik! sekarang campak sasteramu dari perjuangan kita!"
kerajaan kita ni dari dulu, terlampau beri muka. terlalu baik *tabik*
cuma sayang, orang-orang yang sempurna sifat seperti kalian jadi buta disebabkan syaitan dalam diri masing-masing.
terpelajar tapi buta.
dah sempurna tapi tamak.

sungguh. orang Malaysia masih belum belajar untuk terima kesalahan dan kekhilafan masing-masing.
aku malu aku agungkan kalian sebagai manusia hebat.

pada warga Malaysia haluan kiri, sebelum kalian nak BERSIHkan orang lain, lebih baik kita bersihkan diri kita terlebih dahulu. bersihkan hati, minda dan akal. bersihkan diri kita untuk Tuhan dahulu. apa kita sudah terlampau bersihkah untuk dijemput Tuhan Maha Suci?

No comments: