Saturday, March 12, 2011

sentap di meja makan

di satu malam yang hening, di sebuah rumah milik sebuah keluarga bahagia *mata pandang ke atas sambil kedua-dua tangan letak ke dada*...

Bapa : memang aku kena tunggu 10 tahun nak makan dengan kau orang.. (merujuk kepada lambatnya si isteri sediakan makanan)

si isteri datang, membawa makanan...

Emak : memang aku ni kerja part time jadi orang gaji dalam rumah ni..

suasana senyap..

Anak sulung : eh eh adik, akak tak perasan pulak.. cantik baju kau! mesti kau kutip dalam almari baju aku kan..
Anak bongsu : memang semua baju aku ada dalam almari kau tu, kan akak..
Emak : sudah, sudah.. memang aku kena jadi tunggul dengar kau orang bergaduh dekat sini kan..

suasana senyap.. masing-masing diam menjamah makanan..

Bapa : (batuk) amboi, sedap sungguh mak kau masak.. macam makanan kat restoran lima bintang!
Emak : Memang lah sedap kalau anak-anak kita rajin sangatttt nak menolong saya!
Anak sulung : A'ah, memang akak tak ada kerja lain nak dibuat selain duduk bawah ketiak mak dan tolong mak masak, kan mak??
Anak bongsu : Yelah, akak kan selalu balik kerja awal sangatttt, lepas isyak baru sampai rumah, kan akak kan?
Bapa : haii... bahagianya aku dapat anak bini macam ni...
Anak sulung dan anak bongsu : haii... bahagianya dapat bapak macam ni...

AMARAN : setiap dialog di atas perlu di baca dalam nada menyindir dan seperti biasa, letakkan kedua-dua tangan ke dada setelah mata memandang ke atas.

p/s : dialog 'drama sebabak 2 minit' kemahiran insaniah grup aku tadi. teehee!

No comments: