Wednesday, March 16, 2011

aku bukan gula-gula getah

hey si polan.
mari sini, aku punya sesuatu buat kau.
iya, kau.
aku mau tanya kau,
kau ni manusia jenis apa ya?
kau manusia jenis yang ada jenama ke, harga ke?
*mengeluh*

hari semalam-semalam,
waktu cuma aku yang kau perlu untuk
jadi kawan,
jadi teman,
bukan main lagi kau, kan.
kau ingat lagi tak?
oh lupa. kau dah ada dia.
kau tak ingat lagi detik-detik lama yang tak bermakna tu.
kau tak perlu ingat pun.

aku, beginilah.
hidup aku.
hari aku.
usia aku.
memang terlalu selalu jadi mangsa keadaan.
memang terlalu selalu jadi sepah.
bukan sepah, tapi sampah.
diri aku ni, mula-mulanya bagi kau macam gula-gula getah lah.
bila kau suka, kau kunyah, kunyah, kunyah.
bila habis rasanya, kau ludah tepi longkang.

aku, beginilah.
tak pernah mau merungut.
tak pernah mau dendam sama orang macam kau.
tak pernah reti.
tak pernah serik.

kau tau, kau seronok-seronok gelak tawa di sana.
kau lupa siapa kawan yang selalu temankan kau moment kau sunyi, moment kau bergaduh dengan orang yang kau cinta.
kau lupa siapa yang mendengar keluh resah kau.
benar-benar kau lupa aku.
kau tahu tak aku sedih?
kau tahu tak setiap saat aku tunggu kau hantar pesanan bertanya khabar.
ada kau buat sekarang? kau cuma ingat dia.
aku ini bukan siapa-siapa buat hidup kau.

aku ni cuma objek mainan bila kau sunyi.
aku ni cuma kaunter pertanyaan kau.
aku ni cuma teman temporari.
aku nak benci kau. terlalu.
tapi aku ni jenis tak sampai hati.
akhir-akhirnya aku yang menangis.
kau apa tahu? kau dah dapat orang lain.
yang kata kau, dia kelakar, bla bla bla.
aku membosankan, mungkin.

kau tak percaya?
aku bercakap tentang KAU ni wehh.
kau rasa kau tahu tak kau siapa?

tanya diri sendiri.

No comments: